dimecres, 25 de gener del 2023

Morfeu


In illo tempore


Sempre que agafo un avió acabo dormint part del vol. Des que feia de commuter cada dia dins un tren de rodalies durant més d'una hora que vaig desenvolupar la capacitat d'adormir-me en qualsevol mitjà de transport si el recorregut és superior a l'hora. És tancar els ulls i caure als dominis de Morfeu. Ja hi poden haver turbulències que no hi ha qui em desperti.

Aquesta vegada va ser el mateix. Sortir de París Orly i al cap de deu minuts ja era en una fase rem del son. Després un son lleuger i amb una fase onírica on un SEAT Panda blanc que havia tingut in illo tempore hi jugava una part important. Em vaig despertar de sobte. Mirant per la finestreta només es veu el mar del Nord. Així que la ruta deu anar sobre el mar, creia que aniríem a buscar la península de Dinamarca i llavors tot recte cap al nord, i no, resulta tal com diu la pantalleta del passadís amb la ruta que hem sobrevolat Bèlgica i llavors fem una suau corba cap a Noruega. Aviat la sobrevolarem en ruta cap a Aeroport d'Oslo-Gardermoen. Dues hores i poc no donen per a gaire més. Agafo la documentació que em van donar a Perpinyà.

Skjold.

The Skjold-class corvette is a class of high-speed, stealth-capable, missile-armed warship used by the Royal Norwegian Navy. The Skjold class is considered to be the world's first stealth warship, and it was designed to be highly agile, stealthy, and capable of operating in shallow waters and littoral environments.

The Skjold class is a small, lightweight warship that is approximately 60 meters long and has a displacement of around 350 tons. It is powered by two Rolls-Royce MTU diesel engines and two waterjets, which give it a maximum speed of around 50 knots. The Skjold class is armed with a variety of weapons, including RIM-116 Rolling Airframe Missiles, torpedoes, and machine guns.

The Skjold class was first introduced in 1999, and a total of six ships were built. They are currently in use by the Royal Norwegian Navy, and they have been deployed on a variety of missions, including anti-submarine warfare, surveillance, and maritime patrol. The Skjold class has proven to be a highly effective and versatile warship, and it has set the standard for future stealth naval vessels.

Així que tenim una corbeta d'alta velocitat, amb capacitat stealth, interessant,  amb prou feines et veuen al radar. Armada amb míssils. Es considera que és la primera nau stealh i va ser dissenyada per operar en aigües somes i zones litorals. Té també capacitat de navegació en mar obert, d'aquí la seva classificació com a corbeta i no com a vaixell llença-míssils. -Bé, això està molt bé. Sino, portar-les a casa serà un cristo. En Pol ha fet bona feina triant-les. Caldrà formar poc personal en un principi, llavors anar creixent en nombre, deuen ser compacte i fàcils de fer anar. Si haguéssim triat alguna cosa més grossa trigaríem més a poder-les fer navegar i cada dia compte. Quan més aviat mostrem el nostre domini sobre el nostre espai més Estats ens reconeixeran. I més li costarà a Espanya de tornar a la situació anterior.  

Segons les dades del fabricant del fulletó que llegeixo: 

Length 155 feet

Beam 44 feet

Displacement 270 tons

Speed at Seastate 3 45 knots

Draft (on cushion) 3 feet

Range (fully loaded) 800 nm

Crew 15

Propulsion:

• 2 x 8000 hp Allison KF571 gas turbines

• 2 x 400 hp diesel engines for slow speed maneuvering

• 2 waterjets

• 2 x 930 hp 12 cycle MTU 183 for lift fans 

Si converteixo els peus a metres, em donaria: Eslora de 47,5 m, Mànega 13,5 m i un Calat de 2,5 m. Petita per ser una corbeta, tripulació de 15. 

En quan a l'armament 8 × Míssils antivaixell Kongsberg Naval Strike Missile , amagats dins de cambres internes. 1 × Canó de 76mm Oto Breda Super Rapid Gun, 2 × Metralladores pesants Browning de 12,7 mm ,Míssils antiaèris Mistral i contramesures (RWS) (Sea Protector). Sensors: Radar Thales MRR-3D-NG aire/superfície, Control de tir Saab Ceros 200, Equip de guerra electrònica CS-3701 i Sensor electro-òptic Sagem Vigy. Amb això pots fer molt de mal, petita però amb una mala llet increïble. La mala llet necessària per dissuadir que t'emprenyin. 

Però el que és una bestiesa és les seves velocitats. Amb un estat del mar 3: 45 nusos (83 km/h), estat del mar 5: >25 nusos (46 km/h), mar plana: >60 nusos (110 km/h) i una Autonomia de 800 mn a 40 kn!! Navegant més a poc a poc es deu doblar el seu rang!

Déu ni do, no estan malament per començar.

Senyors passatgers, els parla el comandat del vol París-Oslo. Estem apunt d'arribar a l'aeroport d'Oslo. Gaudim d'una temperatura de 17 graus i fa sol. Moltes gràcies per volar amb nosaltres.

Així que ja arribem. A veure quina sorpresa em tenen preparada els Noruecs, segons l'agent de Perpinyà contactaran a l'aeroport.

Continuarà...


8 comentaris:

  1. I🔮🇧🇻....??🤔😉

    ResponElimina
  2. Tant de bo a la vida es poguessin reescriure alguns capítols👍

    ResponElimina
  3. Et recordo amb molt de carinyo al tren, dormint plàcidament i a voltes despert, atent amb tots els teus sentits. Pels vells temps! M’encanta que encara escriguis… una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ostres! Pels vells temps del tren! ( I et podries haver identificat ;) )

      Elimina
    2. És el que té ser anònim. Però tinc una sospita. Compartíem música i cigarretes entre l'espai de la porta i els vagons?

      Elimina